Produktprover

  • Sample basket
  • Change country

    Select a country

  • Search the site

    Search the site

Den nordiska favoriten får nya färger

Det stegsäkra golvet Altro Walkway 20, eller som vi kallar det VM20, är vår mest populära produkt i Norden. Golvserien får 10 nya färger i sortimentet, som produceras specifikt för Skandinavien.


20220616_133833.jpg

Stockholm, Köpenhamn, Fjord, Bergen är några av de nya namnen på de noggrant utvalda nordiska färgerna. Stegsäkra golv har alltid varit efterfrågade i de nordiska länderna, bland annat på grund av deras stegsäkerhet, kvalitet och hållbarhet.

Det har funnits en efterfrågan och ett stort intresse för flera färger, särskilt från arkitekter.
"Det här är en unik kollektion som har utvecklats speciellt för den danska och svenska marknaden eftersom vi vill uppfylla våra kunders önskemål och behov", säger Michael Persson, Nordenchef på Altro.
 
Fokus på design är större idag
"De nya färgerna i sortimentet beror på att VM20 har blivit populärare, än vanligt, när det gäller design under de senaste åren. Särskilt arkitekter älskar den enfärgade designen och därför lägger vi till ännu fler färger till VM20-kollektionen", säger Altros tekniska rådgivare Kim Thomsen.
 
Valet av nya färger har skett efter dialog och samarbete med flera inredningsarkitekter, där önskemålet främst har varit starka färger, men också fler grå nyanser.
 
Skapat i Malmö
Favoriten VM20 har skandinaviska rötter, eftersom produkten uppfanns i Malmö.
I mitten av 1980-talet fanns det ett stort behov av 2 mm vinylgolv i Sverige och Danmark. På den tiden hade
Altro Nordic produktion i Malmö. Leif Nilsson, som då var produktionschef, utvecklade en 2 mm produkt, en produkt med färgade kvartskorn.

I Skandinavien har vi dock inte tittat bakåt sedan dess. VM20 blev snabbt populär och har varit vår ledande produkt sedan den kom ut på marknaden. I år, 40 år senare, lägger vi till ytterligare färger till sortimentet.

"VM20 är speciell eftersom den har varit en bästsäljare sedan den lanserades för över 40 år sedan. På den tiden behövde marknaden en allroundprodukt som kunde användas i badrum, toaletter, transportmedel, gym, barer och serviceutrymmen. Dessutom ligger den i topp när det gäller prestanda", säger Kim Thomsen.
 
VM 20 på turné
De nya produktfärgerna kommer att lanseras våren 2023.

"Vi planerar bland annat roadshows och evenemang i både Danmark och Sverige. Vi kommer att visa de nya färgerna för våra kunder. Jag är mycket glad. Vi kommer att kunna ge mycket mer information om detta inom kort", säger Michael Persson, Nordenchef för Altro.

Han fortsätter:
"Vi kommer alltid att fortsätta utvecklas både när det gäller säkerhet och design och vi lyssnar alltid på våra kunder".


Läs också: Rätt golv kan minska risken för fallolyckor bland äldre




 
Posted: 2023-01-18 13:11:00 by Anna Jankovic | with 0 comments